Topbanner billede computer SEO online

Få Google til at elske dine tekster 6 tips + 2 videoer herunder..

6 tips til forfatning af en søgemaskineoptimeret tekst

Skrevet d. | Søgemaskineoptimering

Delinger 9

Hvordan er det nu lige jeg bør skrive mine tekster? Dette er et spørgsmål de fleste står med. I denne artikel kan du læse vores bedste råd til hvordan du skriver en god tekst. Helt konkret giver vi dig 6 tips til forfatning af en søgemaskineoptimeret tekst.


Hvor lang skal en tekst være?

Der findes ikke længere et entydigt svar på hvor lang en SEO tekst skal være.

Det bedste svar er;

”Teksten skal være så lang som det giver mening, og så lang så den kommer rundt om hele det respektive emne dit søgeord handler om”

 

Hvordan skal jeg bruge søgeordene?

Du skal bruge søgeordene i det omfang det er naturligt. Du skal derfor ikke begynde at bruge søgeordet samtlige steder hvor det kan presses ind, for det vil virke unaturligt. Presser man søgeordet unødvendigt og unaturligt meget ind på en side, så går det under keyword stuffing, hvilket Google hader.

 

Skal et søgeord bruges x gange pr. tekst?

Nej det skal det ikke. Det skal bruges så meget som det retorisk giver mening. I gamle dage talte man om keyword density. Det er ovre nu, da der nu ikke findes et entydigt svar hvor meget et ord skal nævnes. Google er blevet så god til at vurdere tekster i forhold til keyword density, at det vil blive registreret hvis et søgeord er nævnt unaturligt mange gange.

Video om keyword density

Matt Cutts er Head of webspam teamet hos Google og fortæller herunder hvordan keyword density begrebet skal opfattes. Det er en god video, og vi vil anbefale at du ser den.


Hvor meget info skal med i teksten?

Ved forfatning af en ny tekst der har til formål at optimere hjemmesiden i Googles organiske søgeresultater, kan det hjælpe at se på konkurrenters websites. Det hjælper fordi du kan få et indtryk af hvor meget info de giver for at ligge i toppen på det keyword som du skriver om.

Tips:

Det skal siges at der spiller over 200 faktorer ind i Googles placering af websites i deres søgeresultater. Det kan du læse mere om hér.

 

Prioritering af placering af søgeordet?

Det er vigtigt at søgeordet nævnes ret hurtigt i teksten når du skriver om den. Værdien i Google tæller oppefra og ned. Derfor skal søgeordet helst stå ret tidligt i teksten. SearchPilots anbefaler at du skriver søgeordet følgende steder i en artikel:

 

Hvordan prioriteres overskrifter?

I en tekst er det vigtigt at du inddeler den i overskrift. Brugere kan ikke lide en lang smørre på 500 ord, der ikke er opdelt i sektioner med overskrifter. Så snart den er opdelt er den mere overskueligt og du gør den også mere læselig for din bruger. Det vil bl.a. have indvirkning på en lavere afvisningsprocent (bouncerate).

Du skal altid bruge én og maks. én H1 overskrift. Resten af stoffet i artiklen må gerne deles op i underskrifter som H2 og H3. Brug ikke H4, H5 og H6. Matt Cutts forklarer herunder i videoen hvordan du bør bruge H1 overskriften på dit website.


Konklusion

Skriv naturlige tekster, hvori søgeordet og indholdet er skrevet på en naturlig måde. Teksten samt landingpagen kan godt optimeres til et søgeord uden at det kommer til at virke alt for manipuleret.

Brugeren skal få noget ud af din tekst, så det hjælper ikke at skrive 500 ords frisørsnak, hvis det alligevel ikke skaber værdi. Derfor er det vigtigt at du gør dit forarbejde godt nok, i forhold til hvad din bruger forsøger at finde ud af at vide. Brugere har altid et formål, det er derfor der findes søgninger på det pågældende søgeord du skal skrive en tekst til.

Gode links om opbygning af tekster

Delinger 9

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Om os

SearchPilots er et bureau beliggende i Aarhus. Vi beskæftiger os med hjælp til WordPress, Simplero og søgemaskineoptimering.

Vi har flere års erfaring fra branchen, og vi ved hvad der virker.

Troværdighed er en af vores kerneværdier, og grundlaget for et rigtig godt samarbejde med os.

Læs mere om os.

Skriv til os

Følg os på Twitter